'Ceva se agită sub suprafață': Ce ne dezvăluie cele opt portrete fantomatice găsite ascunse în capodopere
Numai în ultima lună, portrete umbroase au fost descoperite ascunse în capodopere de lungă durată de Titian și Picasso. Ce ne pot spune acestea și alte astfel de descoperiri?
În fiecare câteva săptămâni, apar știri despre descoperiri senzaționale în lumea artei - picturi ascunse sub alte picturi și fețe dispărute care se zbuciumă sub lacul capodoperelor pe care credeam că le cunoaștem bine. Luna trecută a adus la lumină figuri misterioase prinse sub suprafața lucrărilor lui Titian și Picasso. Dar ce ne spun aceste prezențe absente care ne încântă și ne deranjează în același timp?
La începutul lunii februarie, cercetătorii de la Laboratoarele de Caracterizare a Artefactelor Artistice Andreas Pittas de la Institutul Cipriot au dovedit existența unui portret cu capul în jos al unui bărbat cu mustață, care ține o pană sub pictura Ecce Homo a lui Titian, realizată între 1570 și 1575. Pe suprafața sa, Titian îl prezintă pe Iisus neîngrijit, cu mâinile legate, stând umăr la umăr cu Pontius Pilat, guvernatorul roman care îl va condamna la moarte. Ce rol are acest scrib ciudat, anacronic în această compoziție și ce ne transmite el?
Titian, Ecce Homo, 1570-75 (Credit: The Cyprus Institute)
Prezența portretului ascuns a fost descrisă pentru prima dată de istoricul de artă Paul Joannides, iar semnificația sa pentru narațiunea de suprafață este profundă. Deși identitatea figurii rămâne necunoscută, se știe că a influențat compoziția tulburătoare sub care a fost îngropată timp de 450 de ani. Analiza materialității straturilor picturii a arătat că contururile feței figurii ascunse au dictat curba frânghiilor care leagă mâinile.
Bacchus de Caravaggio
Caravaggio a semnat doar o singură pictură în timpul vieții, dar aceasta a fost realizată într-un stil macabru, cu sânge în partea de jos a lucrării sale celebre, Decapitarea Sfântului Ioan Botezătorul, 1608. Totuși, aceasta nu este singura dată când maestrul italian a inserat un autoportret în lucrările sale.
În 2009, cercetătorii au folosit reflectografia avansată pentru a descoperi un mic autoportret ascuns în reflexia carafei din pictura lui Bacchus, zeul roman al vinului. Această descoperire a fost esențială pentru înțelegerea lucrării, amplificând teme ale iluziei și identității elastice, centrale în pictura lui Caravaggio.
Tânăra femeie care se pudrează de Seurat
Galeria Courtauld
La prima vedere, Tânăra femeie care se pudrează este o meditație jucăușă asupra modului în care subiectul și stilul se suprapun. Georges Seurat folosește tehnica sa de punctilism formată din nenumărate puncte mici pentru a o reprezenta pe amantea sa, Madeleine Knobloch, în timp ce se pudrează. Această tehnică dezvăluie și șterge în mod egal, evocând o lume doar pentru a o șterge din nou.
O descoperire recentă a unui autoportret ascuns al lui Seurat în fereastra deschisă a picturii intensifică acest sentiment de obliterare.
Portretul unei fete de Modigliani
Credit: Alamy/Oxia Palus
Portretul unei fete de Amedeo Modigliani, realizat în 1917, este un exemplu convingător al dorinței de a nu fi uitat. Se suspectează că Modigliani a încercat să acopere un portret anterior al unei foste iubite, dar această încercare nu a reușit să șteargă amintirea ei. Descoperirile recente au relevat complexitatea emoțională și artistică din spatele acestor lucrări.
Concluzie
Aceste descoperiri subliniază faptul că arta conține straturi de semnificație, multe dintre ele ascunse și așteptând să fie descoperite. Fiecare portret fantomatic aduce cu sine întrebări despre identitate, memorie și procesul creativ, invitând spectatorii să reflecteze asupra a ceea ce este vizibil și invizibil în arta mare.