Un selfie din 1840 până la publicitatea din anii 1960: Opt imagini care spun povestea Americii
O nouă expoziție de peste 200 de fotografii ilustrează 300 de ani de creare de imagini în SUA, arătând cum istoria țării și fotografia au evoluat în paralel.
Smithsonian National Museum of American History, Washington (DC)
Autoportret (1840) de Henry Fitz Jnr
În 1840, folosind o placă de cupru auto-făcută, Henry Fitz Jnr a produs o imagine remarcabilă, ochii săi fiind ușor închiși pentru a preveni clipitul care ar putea strica rezultatul. Această imagine albăstruie nu doar că documentează apariția sa, ci și primele încercări ale Americii într-o formă de artă care ar spune povestea sa în moduri radical noi.
Autoportretul lui Fitz, împreună cu alte peste 200 de fotografii, ilustrează 300 de ani de creare de imagini la cea mai nouă expoziție a Rijksmuseum American Photography, primul sondaj cuprinzător al acestui subiect din Europa. Complementată de împrumuturi internaționale, expoziția prezintă, pentru prima dată, propria colecție a muzeului de imagini americane, pe care acesta a extins-o din 2007.
America și fotografia
Pentru co-curatorii Mattie Boom și Hans Rooseboom, scopul expoziției este de a arăta SUA prin perspectivele diferite ale fotografilor săi. Mattie Boom afirmă că „americanii foloseau acest mediu așa cum [noi, olandezii] foloseam pictura în secolul al XVII-lea”. „America și fotografia evoluează în paralel. Media este atât de conectată cu țara.”
Expoziția a părăsit deliberat abordarea „top 100”, afirmând că „ar fi fost prea ușor”. În schimb, lucrări ale unor iconi precum Robert Frank, Richard Avedon și Diane Arbus se află alături de suveniruri, cărți poștale și reclame – „imagini surprinzător de bune pe care nimeni nu le cunoaște”.
Exemple de fotografii
Vedere asupra unei case din lemn (c 1870-1875)
O fotografie din secolul al XIX-lea, realizată pe o foaie de metal, arată un bărbat și o femeie în fața unui grajd rustic. Imaginea a fost probabil vândută pe loc de un tipograf ambulant „pentru un preț modest".
Portretul unui Om Necunoscut (1938) de James Van Der Zee
După un deceniu, James Van Der Zee, fotograf de portret din New York, își împodobea lucrările, desenând bijuterii pe subiecții săi și retușând fețele lor. Lucrările sale înregistrează o perioadă în care migranții de culoare care fugeau din sudul segregat își construiau o nouă viață în nordul urban. Portretul lui Van Der Zee, „Portretul unui Om Necunoscut”, sugerează încredere și reflectă aspirațiile și mobilitatea ascendentă a oamenilor afro-americani.
Virginia (1965) de Irene Poon
Comunitatea chinezo-americană este centrul lucrării lui Irene Poon, care a crescut în Chinatown-ul din San Francisco. O imagine din 1965 o prezintă pe sora lui Poon, Virginia, într-un magazin local de dulciuri, sufocată de batoanele Hershey's și Nestlé. Această fotografie ilustrează și rolul în continuă expansiune al fotografiei americane în publicitate.
Steagurile și Dungi pentru Totdeauna? (1970) de Bill Stettner
Această imagine puternică reflectă complexitatea și diversitatea culturii americane, având un impact profund asupra percepției vizuale a societății.
Concluzie
Expoziția de la Rijksmuseum oferă o privire fascinantă asupra evoluției fotografiei în America, evidențiind nu doar lucrările iconice, ci și contribuțiile mai puțin cunoscute care au modelat peisajul vizual al țării. Aceasta ne îndeamnă să reflectăm asupra modului în care imaginile au capturat și influențat istoria americană.